Followers

Saturday, 11 June 2011

Resepi Sate Ikan & Sos Manis

Sate ikan *google image.
Sape2 yang pernah makan sate ikan sila angkat tangan..!! Makanan ni sebenarnye amat femes kat Kelantan & Terengganu. Dulu masa aku kecik2, suka sangat beli benda ni. Rasa sate ikan ni macam keropok lekor jugak dan rasa dia kenyal. Pastu bila celup ngan kuah manis dia, uummmmmphhh sedap woo. Dulu harga dia 10sen 1 cucuk, tapi sekarang ni mahal RM1 untuk 5 cucuk. Kalau nak makan puas2 kena beli at least RM5-8 laaa.

Masa aku balik Kelantan hari tu, aku pun belek2 la buku resepi RASA edisi bulan April. Tajuk dia lauk-pauk pilihan penjaja. Belek punya belek aku terjumpa resepi sate ikan ni. Dengan berapi-api sekali semangat aku nak buat benda ni. So, tadi aku buat la sate ikan ni. :)

Home made sate ikan.

Sate ikan dicelup sos manis, nyam nyam!
Untuk sape2 yang mengidam nak makan atau terasa nak makan sate ikan ni, meh la buat sendiri. Murah je dari beli kat gerai tu. Cara nak buat ni senang sangat! Sesuai untuk orang bujang macam aku yang malas ni. Huk!

Resepi Sate Ikan

Sate ikan
 
Bahan-bahan:
500g isi ikan selayang – dikisar lumat
100gm tepung ubi kayu/ tepung kanji
1 biji bawang besar - dikisar
1 sudu besar garam
1/3 sudu teh serbuk perasa

Cara memasak:
1. Kisarkan isi ikan bersama bawang besar hingga lumat.
2. Tuangkan ke dalam mangkuk dan gaulkan bersama tepung kanji, garam dan sedikit serbuk perasa.
3. Gaulkan hingga sebati dan bulat-bulatkan menjadi bebola kecil.
4. Panaskan minyak dan goreng sekejap.
5. Cucukkan pada lidi dan bakar.

p/s: kalau adunan tu lembik, tambahkan lagi tepung kanji sehingga adunan tu x melekat di tangan.

*****
Untuk sos manis pulak, puas aku google resepi untuk buat ni tapi tak jumpa-jumpa. So, aku reka sos ni ikut naluri dan perasaan aku. Ececece.. Alhamdulillah, jadi jugak sos ni. :’) *terharu*

Resepi Sos Manis Sate Ikan (Edisi Esul. Muahaha)

Sos manis sate ikan.

Bahan-bahan:
4 ulas bawang putih – dikisar lumat
1 ½ cawan air
1 sudu sudu besar tepung ubi kayu/tepung kanji –dibancuh dengan 2 sudu besar air
4 sudu makan gula
½ sudu makan garam
Sedikit serbuk perasa
Sedikit pewarna merah

Cara memasak:
1.      Tumiskan bawang putih dalam periuk. (Tanpa minyak)
2.      Masukkan air.
3.      Masukkan gula, garam, serbuk perasa dan pewarna merah. Warna merah tu pakai sikit je untuk nampak warna pink. Kacau.
4.      Masukkan tepung kanji yang telah dibancuh dan kacau sehingga mendidih.
5.      Biarkan sejuk dan sedia untuk dihidang.

Senang bakar atas dapur gas. Hokhok

Selamat mencuba! ;)

16 comments:

waalllaa! said...

waaaaa...kawe nok la resepi nih! lamo doh cari... pah balik ni kawe nak buat la.. tapi kawe tok se cucuk ngey batey lidi..kawe nak panggey gitu jah..seney sikit nak makey..pahtu gaul lalu ngey kuoh...perrrgghhh..sedak tok terkiro sero...hehe

esul said...

hahaha..buleh2..wat supo popcorn gituh.mudoh jh wt goni..xyoh bazir pitih byok2 beli sate ike hok maha tuh. sajo jah cocok nok, nok sero feel dioo. kawe bena powm pakak buh sumo dale kuoh irup ggitu jah.haha

xtranester said...

awk reti sgh ko buat ini lokcing..

NaZiRa HaN!m said...

kalau takde tepung kanji n tepung ubi kayu boleh x nk gne tpung jagung ke ataupun tepung gandum??susah laa nk dpt tepung ubi kayu kt mesir nih tpi teringin nk buat..huhu

esul said...

xtranester: sene jah wt goni..buleh la kalu sero tliur nok makey..hehe

nazira: tepung gndum ngan jagung rasanya xsesuai kot sbb tekstur tpg kanji nih lain. dia mcm mlekit2 skit.. mybe kat mesir 2 ada kot tepung kanji. Starch flour a2 awk cr kat supermarket :)

NaZiRa HaN!m said...

huhu ok2 nt ah nk try cari tepung kanji tuh..aihh nitik air liur tgk lokcing esul wat..hehe acu pos lah ko mesir sket..

esul said...

pos?? haha kulat dulu la sate ike tuh..
ado lg dale peti sejuk.taruh tepak beku.haha
ho2..nati kalu wat,upload la gmba 2.nk ita jgok..

joe tok'oh said...

buke ore panggil lot chin eh ni sue... kg joe pn ado jual... sdap dinakan sorang2... hahaha

NixkDotNet said...

beza dia, yang ni bnyk kanji jer kan?kalau terlebih ikan, jadi satey ikan pulak.hehe

Foundation English Set 9 said...

serbuk perasa tu camna... kalau pergi kedai nak cakap serbuk perasa ke... bukan apae takut dia bagi yg lain jr,.. hehe

esul said...

nix: hehe..boleh jugak tuh..

Foundation English Set 9: ahaha..boleh je.gerenti dia bagi ajinomoto..jgn risau.

siti arina said...

jupo jugok resepi lockcing ni...teringin nork wak sndri..trima kasih banyok la esul...nanti nork try buat deh!nyum2...:)

siti arina said...

lame doh cari rsepi lockcing ni..baru lor ni dpt..tork sabar nak buat..terima kasih esul..

Killer Bong said...

trima kasih lamo doh ambo dok cari resepi loching nih..heheh nk buat nego

Syafiq Hamzah said...

lame ak x makan bnda nie...last ak makan masa ak duduk kl dulu...sedap gile bnda nie....serbuk perasa tu serbuk perasa ape?

ATIQAH SIDI said...

bestnyer...thnx perkongsian..^_^..baru jupo blog nie..nok try wat..